17 kwietnia (piątek) 2015
Ambasada Pacyfiku
Kraków, ul. Na Gródku 4
godz. 20.00, wstęp wolny

Kinior: SIMPLE FREE

Włodzimierz „Kinior” Kiniorski – sax, voc, perc, virtual sounds

Waldemar Gołębski – EWI, synths
Paweł Próchnowski – guitar
Rafał Mazur – bass
Piotr Jackson Wolski – perc

fot. Michał Walczak

WŁODZIMIERZ KINIOR KINIORSKI

multiinstumentalista, kompozytor, producent muzyczny

Osobowość artystyczna multiinstrumentalisty Włodzimierza Kiniora Kiniorskiego wyrosła z jazzu i do tej pory jest to silny element jego muzyki. Szybko zyskał uznanie w kraju wśród muzyków, publiczności i krytyków. Ci ostatni nie szczędzili mu nagród na festiwalach jazzowych w Polsce i poza granicami kraju. Do freejazzowych korzeni doszła fascynacja muzyką etniczną, elektroniczną oraz współczesną. Malowniczość jego muzyki powoduje, że kompozycje Kiniorskiego pasują jako tła muzyczne w spektaklach teatralnych. Jego muzykę możemy usłyszeć między innymi na scenie Teatru Klinika Lalek, Teatru Powszechnego w Warszawie, Teatru Witkiewicza w Zakopanem.

Za sprawą swojej konsekwencji twórczej szersza publiczność bardziej zna go jako muzyka takich formacji jak: Tiebreak, Graal, Young Power, Izrael czy Brygada Kryzys niż z jego solowych dokonań. Kiniorski – to nazwisko znajdziemy na okładkach wielu płyt za sprawą współpracy ze Stanisławem Sojką, Grzegorzem Ciechowskim, czy takimi zespołami jak Daab, Trebunie Tutki czy Twinkle Brothers. I tu chyba można szukać klucza do jego twórczości. Kinior bardziej funkcjonuje jako zjawisko niż jako uznany muzyk. Jego twórczość ma ten stały element, który charakteryzuje największych muzyków z Milesem Davisem na czele – muzyka to zderzenie osobowości, dialog artystyczny, szukanie nowych fascynacji podczas współpracy z młodymi muzykami a nie stemplowanie płyt mniej lub bardziej znanym nazwiskiem.

GLÓWNE NAGRODY – Jazz Juniors, Jazz nad Odra, Nagroda im. K. Komedy, „Zlota Maska” za muzyke teatralna , „African Snow” – plyta miesiaca wrzesnia 2000 world music w World Entertainment Network; na liscie przebojów WMCE/ World Music Charts Europe/ w 1994, 1996 i 1999 m.in. z Trebuniami-Tutkami

PAWEŁ PRÓCHNOWSKI – muzyk i realizator dźwięku, od 20 lat mieszkający w Toronto, gdzie wydał dwa solowe albumy „Atmospheres” i „Human Automata”. Gra i nagrywa z muzykami takimi jak Mark Hundevad (znany ze współpracy z Cecilem Taylorem, Raphe Malikiem i Sunra), Glenn Fraser, Jason Hammer, Jim Heineman, Peter Hagen. Komponuje muzykę do filmów dokumentalnych i fabularnych. Interesują go również sztuki audiowizualne, komponuje muzykę do przez siebie stworzonych animacji i filmów. W Polsce koncertowal z Tadeuszem Sudnikiem, Mieczysławem Litwińskim, Włodzimierzem Kiniorem Kiniorskim, Andrzejem Przybielskim, Janem Smykiem oraz z duetem Sol et Luna (Mieczysław Litwiński i Saba Krasoczko).

Studiował w SAE School of Audio Engineering w Wiedniu oraz Music Industry Arts w Kanadzie (Londyn). Jego wykładowcy to między innymi: Jack Richardson producent KISS, Alice Copper, Brecker Brothers. Garth Richardson producent Red Hot Chilli Peppers oraz Bill Seddon odpowiedzialny za muzykę do filmu 2001 Odyseja Kosmiczna Stanleya Kubricka oraz nagrania Duke’a Ellingtona.

Studia Orientalistyczne w Warszawie zainspirowały jego 2 letni pobyt w Azji, gdzie koncertował z lokalnymi muzykami w Nepalu, Indiach, Malezji i Tajlandii.
Obecnie jego płyta TRUE AT TENSIONS (cover art: M.Turek-Gas) zajmuje pierwsze miejsca list przebojów radia kanadyjskiego: Top 30 oraz Electronic.

PIOTR JACKSON WOLSKI – muzyk – instr.perkkusyjne, producent

Lider zespołu WOLSKI. com [fusion music] i TAM TAM PROJECT, [funky, world music, grunge, jazz, electronic], Pomysłodawca oraz wykładowca szkoły perkusyjnej TAM TAM ACADEMY. Swobodnie poruszający się w wielu gatunkach muzycznych [funky, world music, grunge, jazz, electronic i inne].

Aktualnie współtworzy projekty: TEATR MALOWANIA TOMASZA SĘTOWSKIEGO [producent muzyczny], KINIOR REGGAE SOUND [reggae,funk], AFRO BEAT‘S SOUND SYSTEM, [afro beat’s oraz warsztaty sztuki Afrykańskiej], DJEMBE GROOVE [acid jazz…..], TOCH DJEMBE [house…..], DUALITI [grunge, world music, electronic spice, jazz rock, multimedia]

Współautor audycji „Yatka Matka“ w Radio JAZZ. Współpracował z wieloma artystami: TOMASZ STAŃKO, STANISŁAW SOYKA, YOUNG POWER, HABAKUK, APTEKA, MAANAM, WILKI, LADY PANK i inni.

RAFAŁ MAZUR 

Głównym polem zainteresowania i działania jest dla Rafała swobodna improwizacja, zarówno zespołowa jak i solowa. Od kilku lat artysta działa energicznie na europejskiej scenie muzyki improwizowanej, jest zapraszany na koncerty i festiwale, oraz zaprasza zagranicznych muzyków-improwizatorów na wspólne koncerty w Polsce.

W swej praktyce muzyka-improwizatora i na drodze do osiągnięcia mistrzostwa w niej, Rafał studiuje filozofię chińską (Instytut Filozofii UJ), czyniąc z taoizmu mocną podstawę do osiągnięcia postawy improwizatora. Od 5 lat aktywnie trenuje taoistyczną sztukę walki TaiJi Quan Chen, uważając za chińskimi filozofami i mistrzami sztuk walki, iż najważniejszy w kwestii kreacji spontanicznej oraz adekwatnej reakcji na nieprzewidziane sytuacje (sytuacje improwizacji kolektywnej) jest stan umysłu.

W Chinach od ponad 3000 lat doskonali się praktyki przygotowywania umysłu do działania spontanicznego, a teoretyczne rozważania nad kreacją „ad hoc”, znajdujące swe źródła w taoistycznej tezie o „naturalnej i spontanicznej kreacji” otaczającej nas rzeczywistości, mają swoje poczatki we wczesnym średniowieczu – dynastii Tang.

Jednym z efektów pracy i artystycznych poszukiwań Rafała, jest pierwsza płyta muzyki swobodnie improwizowanej na akustycznej gitarze basowej solo – „Sonor Forms„, wydane w listopadzie 2009 przez niezależne wydawnictwo DTS Records, w serii TRANSIDIOMATICS. Jest to efekt pracy artysty nad spontaniczną improwizacją solową.

Obecnie Rafał Mazur działa między innymi w zespołach: Ensemble 56, Mockunas/Mazur/Strid Trio, Mazur/Neuringer Duo, „HiQ” – audiowizualny projekt realizowany wraz z Aleksandrem Janickim, Kaluza/Majewski/Mazur/Suchar Quartet.

Absolwent studiów filozoficznych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie na studiach doktoranckich w Instytucie Filozofii UJ realizuje program badawczy dotyczący daoistycznych strategii działania używanych w praktyce  „swobodnej ekspresji” – metodzie artystycznej kreacji stosowanej w kręgu wenren, i możliwości zastosowania tych strategii w praktyce swobodnej improwizacji. W kręgu jego filozoficznych zainteresowań, oprócz filozofii i estetyki Dalekiego Wschodu znajdują się: estetyka sztuk performatywnych, filozofia sztuki, neuroestetyka i prakseologia.

Rafał Mazur gra na akustycznej gitarze basowej zbudowanej przez Jerzego Wysockiego i używa strun Thomastik-Infeld.

WALDEMAR GOŁĘBSKI – muzyk, kompozytor, aranżer. Główny instrument to EWI (Electric Wind Instrument), do którego podłączonych jest kilka syntezatorów i harmonizerów sterowanych przez oprogramowany przez Gołębskiego kontroler, dzięki czemu uzyskuje unikalne brzmienia i faktury. Główny nurt, w którym się porusza to free oparte na groovach i harmonii, ale można go usłyszeć w składach jazzowych, fusion a także bluesowych, nie stroni również od jazzu tradycyjnego, który uważa za swoją „muzyczną podłogę”. Ze względu na swoją uniwersalność chętnie angażowany jako sideman do wielu projektów.

Lider Niteline Jazz. Na stałe współpracuje z wieloma muzykami i zespołami (Ryszard Styła, Włodzimierz Kiniorski, Antoni Krupa, Adam Mika, Spectrum Session, Acid Jazz Orbits, Workaholic), także z kwartetem smyczkowym (Quattrofonia) i orkiestrą (Małopolska Orkiestra Kameralna).

Propagator jazzu i jego historii. Od kilku lat co tydzień organizuje koncerty jazzowe w Hotelu Gródek w Krakowie.